Výraz, ktorý sa v gastronómii veľmi nepoužíva, hlavne preto, lebo je ťažko merateľný a predsa tam je. Zamýšľame sa nad jednotlivými faktormi, ale nie nad celkovým fungovaním a ladením týchto faktorov dokopy.
Duša prevádzky sa skladá z : Dizajnu prevádzky, Personálu, Ozvučenia, Osvetlenia.
Ak všetky tieto faktory ladia a dochádza k harmónii medzi nimi, zvyšuje sa spokojnosť, spomalenie a vnímanie hosťa v prevádzke, kde sa sám bude veľmi rád vracať a odporúčať Vašu prevádzku svojim blízkym. Ak len jeden z týchto faktorov neladí v celkovej atmosfére prevádzky, dochádza k vnútornému narúšaniu harmonického kľudu. Hosť nebude vedieť upresniť čo mu vadí, ale pri ďalšom rozhodovaní sa, kde v podvečer zájsť, mu bude jeho podvedomie naznačovať, že vo Vašej prevádzke mu niečo nesedelo a mal by skúsiť aj inú konkurenciu. A to určite nie je to, čo chcete. Keď vytvoríte harmóniu medzi faktormi, nielen že sa hostia budú radi vracať, ale aj personál bude rád pracovať v takej prevádzke a prinášať nové nápady.
V tejto časti sa zameriame na Osvetlenie prevádzky.
Odtiene a sila žiariviek. A zároveň vplyv na prevádzku.
Teplá biela „do žlta“ až do studenej bielej „tzv. studená modrá“
Studená biela je v dnešnej dobe veľmi „COOL“ farba a keď sa večer zapozeráte na rozžiarené domovy ľudí výrazne ju zbadáte už aj v domácnostiach. Do Gastronómie však nepatrí! Ak pripravíte aj jednoduchú prevádzku s umiestnením Cool white žiariviek a rozsvietite večer svetlá, tak táto ľadovo modrá farba rozžiari prevádzku do zaujímavých a dizajnových odtieňov. Ale! keď už dôjdu hostia, zrazu zistíte, že farba pokožka hostí má inú farbu a odtieň nápojov jedál bude mať fádne a nelákavé farby. Garantujem Vám, že prevádzka do týždňa stratí hostí…Preto siahnite po teplej žltej, ktorá je najbližšie k farbe svetla nášho slnka a vytvorte príjemnú atmosféru vo Vašej prevádzke, či hotelovej izbe.
Príklad 1:
Na Príklade 1 a Príklade 2 môžete vidieť jasný rozdiel odtieňov žiariviek. Zamyslite sa, kam by ste ako hosť zmorený po dlhom dni , ťažkých rokovaniach a dlhých cestách rád vstúpil do izby a vy-relaxoval v pohodlí kľudu a príjemnej atmosféry? Svetlo je komplexné a je dôležité brať zreteľ na detaily ako hlavného osvetlenia tak aj bočného nepriameho osvetlenia.
Príklad 2:
Príklad 3:
V prípade Príkladu 3, už to tak jasné nie je. Tu máte možnosť využiť hru so svetlom a zmeniť nasvietenie detailu aj studenou modrou, čím zvýrazníte detaily ako obraz, sošku, historický detail, keramiku a iné umelecké predmety. Tým ju jasne označíte už z diaľky iným odtieňom svetla, a upovedomíte, že práve tam hosť môže nájsť niečo zaujímavé, čo charakterizuje Vašu prevádzku, alebo ponúka náhľad do histórie Vašej prevádzky.
Príklad 4 – A niečo aj z reštaurácie:
Môžete si všimnúť, že tento typ prevádzky nemá žiadnu studenú modrú a vytvára príjemnú atmosféru, kde sa Váš hosť bude vždy rád vracať. Využitímteplej žltej nastavíte zaujímavú auru priestoru a hrou svetla zmeníte koncept ponímania kaviarne či reštaurácie.
V budúcom pokračovaní sa môžete tešiť na ďalšie novinky z oblasti nastavovania svetla pre Vaše prevádzky.